5 טיפים לביצוע תהליך הערכת עובדים בחברה

יניב חקימוביץ דיני עבודה, כללי 0 תגובות

הערכת עובדים בחברה

חלק חיוני מתפקידו של מנהל בארגון היא היכולת לבצע הערכת עובדים איכותית ומועילה. הערכת עובדים היא כלי ניהולי שניתן וחשוב לרכוש במסגרת הדרך הניהולית. לא פעם, הערכת עובדים עשויה להוביל לחששות ומתח הן עבור המנהל והן עבור העובד. אבל, כאשר היא מבוצעת נכון, הערכת עובדים בחברה יכולה להביא לשיפור משמעותי בביצועי העובדים ולחיבור העובדים ליעדי ומטרות הארגון. בנוסף, במסגרת הערכת עובד ניתן לקבלת מידע ופידבק עדכני מהשטח שיכול לסייע למנהל ולארגון לענות על צורכי העובד ולתת לו את התמיכה והתמריצים הנכונים ואף לשפר את התרבות הארגונית. כדי לסייע בהשגת כל אלה, ריכזנו עבורכם 5 טיפים מוכחים לביצוע תהליך הערכת עובדים בחברה.

 

1. היערכו להערכה בהתנהלות השוטפת.

 

הצלחתה של הערכת עובדים כרוכה בהיערכות נכונה לקראתה, הן בשגרה של פעילות הארגון והן בסמוך לקיום השיחה. רצוי מאוד לנהל רישום שוטף של הערות קונקרטיות – לשימור ולשיפור עבור כל עובד לאורך השנה. ישנה חשיבות רבה בפידבק שמבוסס על דוגמאות מן השטח וניסיון להעלות כאלה מן האוב רגע לפני השיחה, אחרי שחלפו מספר שבועות או חודשים יעשה את עבודתכם כמנהלים קשה ולבסוף, נקודות חשובות עשויות להתפספס.

 

2. תנו פידבק תוך כדי תנועה.

 

חשוב מאוד שלא להמתין לשיחת ההערכה לצורך מתן פידבקים לעובדים לגבי ביצועיהם. כאשר עולה עניין שדורש התייחסות ניהולית חשוב לתת אותה באופן שוטף כחלק מההתנהלות מול העובד. במצב כזה, שיחת ההערכה צפויה לעורר פחות חששות ומתח ולא צפויה להפתיע את העובד ולתפוס אותו לא מוכן. זכרו שהמטרה של ביצוע הערכה אינה להוכיח את העובד או להרתיע אותו אלא לסייע לו להתקדם, להכיר בחוזקותיו ולקבל כלים להתאים את כישוריו לצרכים של הארגון.

 

3. שאלו את השאלות הנכונות.

 

חשוב מאוד שהערכת העובד לא תהפוך למונולוג שנושא המנהל. השאיפה היא לעודד את העובד לדבר בצורה גלויה ולהעלות את התכנים שהפכו את השיחה ליעילה. באמצעות שאילת השאלות הנכונות תוכלו לנתב את השיחה לכיוונים הללו. להלן דוגמאות לכמה שאלות שיעודדו שיח פרודוקטיבי:

  • האם יש לך את כל מה שדרוש כדי לבצע את תפקידך?
  • אילו כלים או תמיכה אני או הארגון יכולים לספק לך כדי להגשים את הפוטנציאל שלך?
  • היכן לדעתך עליך להשתפר בביצוע עבודתך?
  • האם ניתן לך לדעתך מספיק פידבק על הביצועים שלך במהלך הפעילות השוטפת?
  • מה דעתך על התרבות הארגונית שלנו? האם יש דברים שצריכים להשתנות?

 

4. שמרו על איזון בין נקודות לשיפור ולשימור.

 

על מנת לשמור על שיח פתוח ולאפשר הליך של למידה והתפתחות עבור העובד, חשוב מאוד להקפיד שהשיחה לא תהיה בעלת טון שלילי. שיחת הערכת עובדים צריכה לכלול שיח ישיר וענייני על מנת לסייע לכם ולעובדים להתקדם ולהשתפר. אם ישנה בעיה בביצועים חשוב להיות ישירים, לתת דוגמאות קונקרטיות וכן להציע פתרונות אפשריים לשיפור בהמשך. לצד זאת, אסור לשכוח שגם עובדים שביצועיהם טעונים שיפור זקוקים מאוד לפידבק חיובי על נקודות החוזק והתרומה שלהם לארגון.

 

5. היו ברורים בנוגע לציפיותיכם.

 

אמנם אנחנו תומכים בשיח נינוח וזורם במהלך פגישת ההערכה עם העובד אך חשוב לזכור שכדי להשיג תוצאות חשוב להיות ברורים ולתת שורות תחתונות שניתן לקחת וליישם. לשם כך, חשוב להסביר היטב ולוודא שבסיום השיחה העובד מבין מהן צפיותכם ממנו. בקשו מהעובד לתאר במילים שלו מה הם מבינים מהשיחה בראשי פרקים כך תוכלו להיות בטוחים שהמסרים שלכם עברו והובנו נכונה.

 

 

על המחבר

יניב חקימוביץ

חבר בלשכת עורכי הדין בישראל בעל תואר L.L.B במשפטים, הקריה האקדמית אונו. עוסק במתן ייעוץ משפטי שוטף וחוות דעת משפטיות בתחום דיני העבודה, הסכמי עבודה, ליווי עובדים ומעסיקים בניהול הליכים בביתי הדין לעבודה, הרשויות השונות והליכי שימוע. בעל ניסיון רב ועשיר במשפט העבודה, שימש כיועץ משפטי בתחום דיני העבודה באחת החברות הגדולות והמובילות במשק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *