איך מייצרים תרבות ארגונית בחברה?

יניב חקימוביץ דיני עבודה, כללי 0 תגובות

תרבות ארגונית

מאז שנכנס לעולם העסקי המונח החמקמק ״תרבות ארגונית״ בשנות ה-80 הוא זכה להגדרות שונות באקדמיה ובשטח. ככלל, ניתן לומר שתרבות ארגונית היא סך כל הנחות היסוד, הערכים, האמונות והמוסכמות החברתיות שחולקים משתתפים בארגון. מדובר במערכת החוקים והכללים הנוצרים בארגון ברבדים הגלויים וסמויים שלהם. במילים אחרות, זוהי למעשה האישיות של הארגון. תרבות ארגונית בחברה חשובה ביותר לצורך הגדרת ״כללי המשחק״ בארגון, להגדלת תחושת ההזדהות והמחויבות של העובדים בארגון ובהתאם, לשיפור היעילות והתפוקות בחברה. על מנת שהתרבות הארגונית תוכל לשרת היטב את המטרות הללו, חשוב לייצר תרבות ארגונית בריאה שמבוססת על ערכים חיוביים שיהפכו את החברה לאטרקטיבית עבור עובדים איכותיים ונאמנים וייצרו סביבת עבודה יציבה ובטוחה.

מהי תרבות ארגונית?

על פי המודל המקובל של שיין, התרבות הארגונית מבוססת על שלושה מרכיבים עיקריים:

  1. סממנים (ארטיפקטים) – הרובד הגלוי בתרבות הארגונית הכולל כל מה שניתן לראות, לשמוע ולחוש. אלה הם מוצריה של החברה, הטכנולוגיות שלה, הפרסומים, מיקום ואופי המשרדים, קוד הלבוש, טקסים, סמלים, מיתוסים, סגנון הדיבור ועוד.
  2. ערכים – זהו רובד גלוי בחלקו. הערכים קובעים מהם אמות המידה הרצויות והמקובלות בחברה והם משמשים להכוונת התנהגות. נורמות מוצהרות, תפישות לגבי דרכי ההתנהגות הרצויות והמקובלות בארגון. עם הזמן, ככל שהערכים מתקבלים על העובדים בארגון הם הופכים להיות מובנים מאליהם.
  3. הנחות – זהו הרובד הסמוי של התרבות הארגונית. הנחות הן ערכים שהפכו למובנים מאליהם ובלתי מודעים. ההנחות מייצגות את הערכים והנורמות הבלתי פורמליים ובלתי מוצהרים.
מדוע תרבות ארגונית חשובה?

ידוע שאנשים אוהבים להרגיש חלק ממשהו גדול ומוצלח. כאשר התרבות הארגונית בחברה היא משמעותית ומורגשת היא מבטיחה שכל אחד מהעובדים בחברה מרגיש הוא חלק מאותו משהו גדול. התחושה הזו מתחזקת ומקבלת אישוש בעיקר כאשר התרבות הארגונית בחברה תואמת את הערכים והצרכים של הפרטים בה. לא פעם, בחברות שלהן תרבות ארגונית מוגדרת עובדי החברה יפתחו מערכות יחסים חיוביות וחזקות יותר ויעבדו טוב יותר בשיתוף פעולה להשגת היעדים ארוכי הטווח ולביצוע המשימות המוגדרות. ככלל, תרבות ארגונית יכולה לחזק את הנאמנות של צוות העובדים כלפי החברה, את המוטיבציה לעבוד, את היעילות ובהתאמה, את התפוקה.

כיצד מתעצבת תרבות ארגונית?

בכדי ליצור את התרבות הארגונית חשוב להבין כיצד היא בפועל מתעצבת. תרבות ארגונית של חברה מתגבשת ומתעצבת כאשר הארגון עומד בפני אתגרים חיצוניים ופנימיים ולומד כיצד להתמודד איתם. כאשר אופן ההתנהלות של הארגון במהלך עסקיו מאפשר התמודדות מוצלחת עם האתגרים הסביבתיים, הערכים אשר שירתו את הארגון יאומצו ויהפכו להיות חלק מהרבדים הסמויים והגלויים של התרבות הארגונית בחברה.

כיצד ניתן לגבש ולהטמיע תרבות ארגונית?

התרבות הארגונית הרצויה צריכה להיות תואמת לאופיו של העסק ולייצג את הערכים והתרבות הרצויה מבחינת הבעלים והמנהלים בארגון. ישנן דרכים רבות שבאמצעותן ניתן לבנות ולפתח את התרבות הארגונית בתוך החברה. אחת הדרכים הפשוטות היעילות ביותר לעשות זאת היא באמצעות הצגת דוגמה אישית ברורה ובלתי מתפשרת של מייסדי הארגון והנהלת הארגון. כלומר, נדרש חזון מגובש וישים בנוגע לתרבות הארגונית אשר על פיו פועלים בכירי ומנהלי החברה במהלך העסקים הרגיל, בהנעת תהליכים ובניהול העובדים. בנוסף, חשוב להביע הערכה גלויה ולתגמל עובדים אשר מתנהלים באופן העולה בקנה אחד עם התרבות הארגונית הרצויה שהחברה מנסה לקדם.

 

 

על המחבר

יניב חקימוביץ

חבר בלשכת עורכי הדין בישראל בעל תואר L.L.B במשפטים, הקריה האקדמית אונו. עוסק במתן ייעוץ משפטי שוטף וחוות דעת משפטיות בתחום דיני העבודה, הסכמי עבודה, ליווי עובדים ומעסיקים בניהול הליכים בביתי הדין לעבודה, הרשויות השונות והליכי שימוע. בעל ניסיון רב ועשיר במשפט העבודה, שימש כיועץ משפטי בתחום דיני העבודה באחת החברות הגדולות והמובילות במשק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *